Ergo Pers Home
  
 
Installation view of the Chocolate Room in  ED RUSCHA / NOW THEN, on view at The Museum of Modern Art from September 10, 2023 through January 13, 2024. Photo: Jonathan Dorado
Installation view of the Chocolate Room in ED RUSCHA / NOW THEN, on view at The Museum of Modern Art from September 10, 2023 through January 13, 2024. Photo: Jonathan Dorado

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

The Chocolate Room


ED RUSCHA / NOW THEN


September 10, 2023—January 13, 2024
Floor Six, The Steven and Alexandra Cohen Center for Special Exhibitions



 

Het Museum of Modern Art in New York presenteert met ED RUSCHA / NOW THEN, de meest uitgebreide retrospectieve tentoonstelling van het werk van Ed Ruscha. De tentoonstelling is georganiseerd in nauwe samenwerking met de kunstenaar en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire aanpak. Er zijn meer dan 200 werken te zien, gemaakt van 1958 tot nu, in verschillende media, waaronder schilderijen, tekeningen, grafiek, fotografie, kunstenaarsboeken en installaties, die volgens een losse chronologie worden tentoongesteld.
De tentoonstelling belicht ook de voortdurende experimenten van de kunstenaar met nieuwe materialen en technieken, met tekeningen gemaakt met buskruit, airbrush-schilderijen van raadselachtige silhouetten en vintage drumvellen versierd met tekst.
Een blikvanger van de tentoonstelling is Ruscha's multisensoriële Chocolate Room (1970) die voor het eerst in New York te zien is. Het is Ruscha's enige installatie in één enkele ruimte. Gemaakt voor het paviljoen van de Verenigde Staten tijdens de 35e Biënnale van Venetië in 1970, vertegenwoordigt het een belangrijk moment in zijn gebruik van ongewone materialen, vooral door de indrukwekkende schaal van het werk, als door de beperkte houdbaarheid van het materiaal.
En het was volstrekt nieuw. Er was nog geen taal voor.

   

The Chocolate Room (1970)



 

 

Voor de Biënnale van Venetië in 1970 trok de helft van de 47 kunstenaars die waren geselecteerd voor het Amerikaanse paviljoen zich terug uit protest tegen de oorlogen in Vietnam en Cambodja. Ed Ruscha bleef echter in de dogenstad.

In die periode onderzocht hij allerlei ongebruikelijke stoffen die hij in zijn werk zou kunnen gebruiken en struinde hij plaatselijke supermarkten af op zoek naar nieuwe materialen. Uiteindelijk ziet hij kleine metalen tubes Nestlé-chocoladepasta die hem doen denken aan metalen tubes olieverf. Hij besluit chocolade als 'inkt' te gebruiken, en gesmolten chocolade te zeefdrukken op honderden vellen papier en die vellen te bevestigen op alle vier de muren van een museumruimte.
Dus verzamelden Ruscha en de kunsthandelaar-uitgever Brooke Alexander elke tube Nestlé-chocoladepasta die ze konden vinden. De meesterdrukker William Weege had zich geïnstalleerd in het Paviljoen en hij en Ruscha haalden de gesmolten chocolade door de zeefdrukpers, en drukten de siroop van cacao en zoete cacaoboter op het mooie handgeschepte Fabriano-papier. Ze sneden de randen bij en spijkerden de vellen vier rijen hoog op de wanden van het paviljoen. [3] Halverwege de zomer bezweken de vellen onder de hitte, vingerafdrukken en een invasie van mieren.
Na de Biënnale bleef Chocolate Room niet meert dan een legende, tot het in 1995 opnieuw werd geïnstalleerd in het Museum of Contemporary Art in Los Angeles.

 

Ed Ruscha. Chocolate Room, 1970, installation view, Biennale di Venezia: XXXV Esposizione Internationale d'Arte, United States Pavilion, Venice, 1970

Ed Ruscha, Chocolate Room, 1970, installation view, Biennale di Venezia: XXXV Esposizione Internationale d'Arte, United States Pavilion, Venice, 1970

 

   

Chocolate Room, een combinatie van process art of  processuele kunst, arte povera en minimalisme, is Ruscha's meest abstracte werk en misschien wel een buitenbeentje in vergelijking met de rest van zijn oeuvre. Het jaar voor de Chocolate Room in de Biennale van Venetië had hij de Stains portfolio gemaakt - papier beklad met allerlei vlekken, van kraantjeswater uit Los Angeles tot het sperma en bloed van de kunstenaar zelf. In Londen werkte hij aan News, Mews, Pews, Brews, Stews & Dues, zes woorden in een gotisch lettertype die gedrukt waren met organische substanties zoals asvet en taartvulling. Zo was de achtergrond van Pews een mix van koffie en Hershey's siroop [3]. Beide series documenteren de Chocolate Room in het MoMA en zijn er mooi opgesteld.
In een interview met Alexandra Schwartz blikt Ed Ruscha terug:

«I looked at it as an installation, as a walk-in room. Those were the limits on what I had to do when I was invited to the Venice Biennale. There was also an opportunity to do something with silkscreen printing, and there was an opportunity to have this one room there to myself. So I was weighing the one and the other, and that’s really how the Chocolate Room came about. At the same time, I had just come from London, where I did that portfolio called News, Mews, Pews, Brews, Stews & Dues. And so the Chocolate Room was tightly connected to that, like an extension of that, except it was like a total “Sensuround.»[5]



   

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023 | www.moma.org

ED RUSCHA / NOW THEN

The exhibition ED RUSCHA / NOW THEN is on view at MoMA September 10, 2023–January 13, 2024 | .Catalogue

| Ed Ruscha’s Chocolate Room | Watch a video about the science, skill, and patience that goes into papering a gallery with chocolate sheets.

| Installation images

| Ed Ruscha’s “The Information Man” | Read the artist’s 1971 text, in an excerpt from the ED RUSCHA / NOW THEN exhibition catalogue | www.moma.org

| Catalogue

 

   

The making of Ed Ruscha's Chocolate Room

Door de vergankelijkheod van het materiaal moet het werk elke keer opnieuw gemaakt worden. Na de oorspronkelijke presentatie in Venetië is het werk opnieuw vervaardigd voor latere installaties zoals in het Museum of Contemporary Art in Los Angeles dat het werk in 2003 ook aankocht.

Om het werk te realiseren in MoMA zeefdrukte de kunstenaar gesmolten Belgische chocolade (Callebout 811) op honderden vellen papier die de muren van vloer tot plafond bekleden. Ed Ruscha deed daarvoor een beroep op La Paloma Fine Arts, die Chocolate Room voor de presentatie in het MoMA ter plaatse realiseerde. Bekijk hier een film over de creatie van de Chocolate Room [2].



The making of "Chocolate Room" | Ed Ruscha | HOW TO SEE, The Museum of Modern Art, New York

 

   

Ron McPherson runt La Paloma met zijn vrouw Edan en hun kinderen Robin en Daniel, waar ze samen werken aan grootschalige metalen sculpturen en andere installaties uit verschillende media. Ruscha vertrouwde de familie al vaker de productie en installatie van Chocolate Room toe, te beginnen in 1995 met de tentoonstelling 1965-1975: Reconsidering the Object of Art in het Los Angeles Museum of Contemporary Art waar de installatie voor het eerst werd gereproduceerd sinds haar ontstaan op de Biënnale van Venetië. MOCA kocht het werk in 2003 aan en sindsdien is het slechts een handvol keer opnieuw geïnstalleerd voor tentoonstellingen in MOCA, het Nevada Museum of Art, Anchorage Museum, Palm Springs Art Museum en Oklahoma Contemporary. Bij elk van deze versies werden Hershey's chocoladerepen gebruikt in plaats van de originele Nestlé-repen, maar in de kamer die nu in het MoMA staat, werd omwille van de kleur en consistentie gekozen voor Belgische Callebaut 811. Het werd de eerste versie in pure chocolade.



Installation view of the Chocolat Room in  ED RUSCHA / NOW THEN, on view at The Museum of Modern Art from September 10, 2023 through January 13, 2024. Photograph by Jonathan Dorado

Installation view of the Chocolate Room in ED RUSCHA / NOW THEN, on view at The Museum of Modern Art from September 10, 2023 through January 13, 2024. Photograph by Jonathan Dorado [1]

 

   

Ed Ruscha werd op 16 december 1937 geboren in Omaha, Nebraska. Zijn familie verhuisde in 1941 naar Oklahoma City. In 1956 verhuisde Ruscha naar Los Angeles.

Ruscha wordt vaak geassocieerd met Los Angeles en zijn werk wordt geplaatst binnen stromingen als Pop Art en conceptuele kunst, maar hij heeft de neiging om dergelijke etiketten met een satirisch, zo niet argwanend, oog te bekijken. Zijn kunst heeft ook antecedenten in dada, surrealisme en aanvankelijk ook in abstract expressionisme, maar was vooral van belang voor de conceptuele kunst. Zijn werk omvat schilderijen, tekeningen, grafiek, foto's en films.

   

Artists' Books

Ed Ruscha was een pionier van het kunstenaarsboek. Begin jarne '1960 produceerde hij een aantal baanbrekende artists's books..
In zijn boeken laat Ruscha elementen van de stedelijke ruimte van Los Angeles zien die kenmerkend zijn voor de stad, zoals benzinestations, parkeerplaatsen, apartementsgebouwen of palmbomen. Het zijn geen traditionele of typische motieven voor een fotoboek.

De 17 kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre. Een buitenbeentje in deze reeks is Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken van verschillende substanties samenbracht , zoals bijvoorbeeld fruit- en groentesappen, bloed en buskruit. Hier wordt zichtbaar hoe hij in plaats van olieverf ook andere materialen zoals tabak, chocolade en bloed, bramen- en wortelsap of chemische middelen als glycerine of thinner als artistiek medium zou gebruiken.

 

Ed Ruscha, Chocolate Room, Nevada Museum of Art in Reno, 2004


 
Ed Ruscha, Chocolate Room, (detail, screen printed chocolate on paper). Installation on display in the exhibit ”Unsettled” at the Nevada Museum of Art in Reno, Nevada, 2004 Ed Ruscha, Chocolate Room, screen printed chocolate on paper. Installation on display in the exhibit ”Unsettled” at the Nevada Museum of Art in Reno, Nev.,  2004 Ed Ruscha, Chocolate Room, (detail, screen printed chocolate on paper). Installation on display in the exhibit ”Unsettled” at the Nevada Museum of Art in Reno, Nev., 2004 Ed Ruscha, Chocolate Room, 1970-2004, Chocolate on paper. Installation MOCA. the Nevada Museum of Art in Reno, Nevada, 2004

Ed Ruscha, Chocolate Room, installation on display in the exhibit ”Unsettled” at the Nevada Museum of Art in Reno, Nevada, 2004 [6]

 

   

Grandpa Joe: It’s an educated eggdicator.
Henry Salt: It’s a lot of nonsense.
Willy Wonka: A little nonsense now and then is relished by the wisest men.

   

Roald Dhal, Willy Wonka and the Chocolate Factory, 1964 [9]

 

   

[1] The Museum of Modern Art | Press Office
[2] This video, produced in collaboration with MoMA’s exhibition ED RUSCHA / NOW THEN, brings together art and architectural historians, urbanists, and musicologists to explore Ed Ruscha’s Streets of Los Angeles archive. Acquired by the Getty Research Institute in 2012, Ed Ruscha’s Streets of Los Angeles occupies a unique position as both an artist’s archive and a repository of information on Los Angeles. From the 1960s to today, Ruscha and his team have meticulously photographed every building on LA’s major thoroughfares, showing the urban landscape changing through the decades. Getty has digitized more than 120,000 negatives from this collection of over 750,000 images, revealing new stories about Los Angeles and its history.
[3] Travis Diehl, Ed Ruscha’s ‘Chocolate Room’ Still Tantalizes | www.nytimes.com
[4] Processuele kunst is een vorm van contemporaine avant-garde conceptuele kunst, ontwikkeld in de jaren 1960, gebaseerd op de ideeën van de minimal art en performance art. Proceskunstwerken zijn bedoeld om de kunstenaar en de toeschouwer bewust te maken van tijd en ruimte, om achtergronden in het kunstwerk te betrekken terwijl het tot stand komt, en om ontwikkelingen concreet in gang te zetten en te sturen en bewust waarneembaar te maken. Internationaal worden onder meer Joseph Beuys, Barry Le Va, Robert Morris, Bruce Nauman, Michelangelo Pistoletto, Richard Serra en Jiro Takamatsu tot de process art gerekend.[Collection Online: Process Art. www.guggenheim.org. Geraadpleegd op 17 maart 2021.][Process Art. www.tate.org.uk. Geraadpleegd op 17 maart 2021.]
[5] Alexandra Schwartz, Conversation with Edward Ruscha in his studio, Venice, California, October 29, 1999, on Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, 2002.
[6] Photo by , released under a CC BY-NC 2.0 DEED Attribution-NonCommercial 2.0 Generic license.
[7] De kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.

Twentysix Gasoline Stations, 1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Stains (1969)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner).

Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht ontbreekt doorgaans in deze lijst hoewel volgens de catalogue raisonné dit portfolio beschouwd als een boek.
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.
[8] 1965-1975: Reconsidering the Object of Art (OCT 15, 1995 – FEB 4, 1996) toonde werk van meer dan 50 kunstenaars uit de Verenigde Staten, Canada en Europa die probeerden fundamentele uitgangspunten over de formele, materiële en contextuele definities van kunst te heroverwegen. De tentoonstelling omvat een belangrijk werk of oeuvre gemaakt tussen 1965 en 1975 door elk van de volgende kunstenaars: Vito Acconci, Bas Jan Ader, Giovanni Anselmo, Eleanor Antin, Art and Language, Michael Asher, David Askevold, John Baldessari, Robert Barry, Lothar Baumgarten, Bernd and Hilla Becher, Mel Bochner, Marcel Broodthaers, Stanley Brouwn, Daniel Buren, Victor Burgin, Andre Cadere, James Coleman, Hanne Darboven, Jan Dibbets, Peter Downsbrough, Morgan Fisher, Gilbert and George, Dan Graham, Hans Haacke, Douglas Huebler, Joan Jonas, Stephen Kaltenbach, On Kawara, John Knight, Joseph Kosuth, Christine Kozlov, David Lamelas, William Leavitt, Sol LeWitt, Richard Long, Gordon Matta-Clark, Tom Marioni, N.E. Thing Company, Maria Nordman, Bruce Nauman, Dennis Oppenheim, Blinky Palermo, Giulio Paolini, Adrian Piper, Yvonne Rainer, Allen Ruppersberg, Edward Ruscha, Robert Smithson, Michael Snow, Niele Toroni, Ger Van Elk, William Wegman, Lawrence Weiner, and Ian Wilson.
[9] A Little Nonsense Now and Then is Relished by the Wisest Men | Quote Investigator®

 

 

   

Travis Diehl, Ed Ruscha’s ‘Chocolate Room’ Still Tantalizes | www.nytimes.com

Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com

This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects. 

I dont want no retro spective: The works of Edward Ruscha, San Francisco Museum of Modern Art and Hudson Hills Press, 1982


Chocolate Room, 1970, screenprint with chocolate paste on wove paper, signed by Ed Ruscha, printed by William Weege, Graphicstudio, University of South Florida, Corcoran Collection (Gift of Olga Hirshhorn), acquired 2015 by the National Gallery of Art, Washington | www.nga.gov

Oklahoma Contemporary's Eleanor Kirkpatrick Main Gallery | Sweet Art: Installing Ed Ruscha's Chocolate Room, June 28, 2021 | Oklahoma Contemporary

 

 

 

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

 

I dont want no retro spective: The works of Edward Ruscha, San Francisco Museum of Modern Art, 1982

  Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, New York, 1998

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

 

  I dont want no retro spective: The works of Edward Ruscha, San Francisco Museum of Modern Art, 1982 (catalogue)  

Clive Phillpot, Cornelia Lauf, Artist/Author. Contemporary Artists' Books, Distributed Art Publishers, New York, 1998

 

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002  

Clive Phillpot, Siri Engberg, Edward Ruscha: Editions 1959-1999, Walker Art Center, 1999

 

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of 'Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha' at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

Alexandra Schwartz, Leave Any Information at the Signal: Writings, Interviews, Bits, Pages by Ed Ruscha, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2002

 

 

Clive Phillpot, Siri Engberg, Edward Ruscha: Editions 1959-1999, Walker Art Center, 1999

 

 

 

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971