Ergo Pers Home
  
 

  
  
 
       
N I E U W E N H U Y S

 

 

 

 

 


 

Nieuwenhuys

Een keuze uit het grafische oeuvre

 

Het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen wijdde een retrospectieve tentoonstelling aan het imposante grafische oeuvre dat Constant in bijna vijftig jaar tijd heeft opgebouwd. Constant wordt gerekend tot Nederlands belangrijkste beeldende kunstenaars. Onder andere als mede-oprichter van de Cobrabeweging en met zijn New Babylon-project uit de jaren zestig en zeventig verwierf hij wereldwijd grote bekendheid.

Bij Waanders Uitgevers verscheen de Nederlandstalige uitgave van het boek 'Constant. Graveur'. De Franstalige editie van het boek, bij Editions Cercle d'Art Parijs, verscheen gelijktijdig met de Nederlandse en beide boeken werden bij de opening van de tentoonstelling gepresenteerd.
De dichter, schrijver Gerrit Kouwenaar opende de tentoonstelling.

Constant debuteert met een ets in 1946. Voor de retrospectieve tentoonstelling in het Cobra Museum werd een selectie gemaakt van circa 140 etsen, litho's, lavis en houtsneden (inclusief albums en series); een weerspiegeling van de vier perioden die in Constants grafisch oeuvre onderscheiden kunnen worden.

Het debuut van 1946 tot 1952.
Constant debuteert met een ets en maakt vele litho's. Daarop volgen onder meer twee albums, de lithoserie 8 x la guerre, 1951 en de negen houtsneden met een gedicht van Jan Elburg getiteld Het uitzicht van de Duif, 1952.°
De tweede periode van 1961 tot 1968 begint met zeven grote droge naaldetsen, die gemaakt worden met behulp van metallurgische instrumenten op zinkplaten. Daarna volgen twee albums met litho's, New Babylon, 1963 en Labyrismen, 1968, en 15 litho's, waarvan Comic Act, 1976, Horreur, 1988 en Le Cauchemar, 1988.
De derde periode van 1968 tot 1987 luidt het afscheid van New Babylon in. Deze periode is gewijd aan de etskunst en vooral de droge naald, waarbij zonder de tussenkomst van een bijtend zuur in de plaat getekend wordt met een kraspen of in dit geval met een elektrische vibrograaf. Constant experimenteert met fotografische technieken en met oude cliché's van onder andere New Babylon-maquettes. In 1979 maakt hij een album Plaisir et Tristesse de l'amour met 5 kleuretsen-aquatinten en daarna nog vele ets-aquatinten. iN 2003 werd een van de etsplaten gebruikt voor een album met gedichten van Gerrtit Kouwenaar, totaal witte kamer.
In de laatste periode van 1987 tot 1994 (45 afbeeldingen), werkt Constant nauw samen met zijn drukker. De negen fasen van Vechtpartij, 1994, laten duidelijk de wisselwerking zien tussen het werk op de koperplaat en het werk van de drukker, evenals de grote variatiemogelijkheden van de technieken. In deze periode wordt voornamelijk de aquatinttechniek (hars, suiker en asfalttinten) toegepast, zo nu en dan afgewisseld met een geraffineerde lavis.

 
     

 

Het uitzicht van de Duif, Jan Elburg en Constant (een docuimentaire) verscheen bij de gelijknamige tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam in 1997-1998, en geeft een uitstekend beeld van de onstaansgezschiedenis van dit boek.
 
         
      CONSTANT C. CASPARI, Labyrismen, Lithos, 50 x 40, 1965, Map met 11 Lithografieën en 10 tekstbladen

CONSTANT C. CASPARI, SEX LIEDER, Lithos, 15,5 x 9,5, 1964, boek met zes Lithografieën en zes liederen.

CONSTANT, NEW BABYLON, Lithos
38 x 40 en 76 x 40, 1960, Map met 10 Lithografieën en tekst van Simon Vinkenoog

 
     

 

E R G O    P E R S    U I T G A V E N

 

totaal witte kamer / chambre totalement blanche, tweetalige uitgave van gedichten van Gerrit Kouwenaar met een ets en een blinddruk van Constant.

December 2003.

 

T E K S T

S C H I L D E R I J E N

L I N K S

 
     

 

 

 
         
         
     

 



 
       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

copyright © ergo pers 2003
site design by Zeuxis