Ergo Pers Home
  

  
  
 

We, too, can divide ourselves, it's true.
But only into flesh and a broken whisper.
Into flesh and poetry.

—from "Autotomy" by Wislawa Szymborska



  
          

 

Carole Vanderlinden, Inge Braeckman, Bougainvillea, Ergo Pers 2016  

Bougainvillea, een livre de peintre met Carole Vanderlinden en Inge Braeckman, wordt voorgesteld in BOZAR te Brussel op 21 december.


Onthaal 19 00 uur.
Inleiding: Paul Dujardin.

Voordracht & Beeld worden verzorgd door Béatrice De Gelder, Honoré d’O, Clara François, ManfreDu Schu, Philippe Van Cauteren, Carole Vanderlinden, Patrick van Ommeslaeghe, Ralph Dum en Inge Braeckman.

Woensdag 21 december 2016
BOZAR, Baron Hortastraat 11, 1000 Brussel
Ontvangst vanaf 19 uur

 

 

     
 

De Koninklijke Bibliotheek beschikt over een aanzienlijke verzameling bibliofiele uitgaven, kunstenaarsboeken en objectboeken uit de 20ste en 21ste eeuw.
Er zijn in 1991 en 2004 al twee tentoonstellingen geweest over de bibliofiele uitgaven van na 1945. Maar wat nog ontbreekt, is een omvangrijker en verfijnder onderzoek op basis van wetenschappelijke en relevante criteria betreffende de overgang tussen het bibliofiele boek en het kunstenaarsboek enerzijds, en het creatieve boek en het objectboek anderzijds, een onderzoek dat zich zou toespitsen op de Belgische uitgaven in de tweede helft van de 20ste en het begin van de 21ste eeuw.

Deelnemers aan het colloquium op 26 en 27 januari zijn naast Rein Ergo o.a. Vaast Colson, Luc Derijcke, Saskia Gevaert, Pierre-Jean Foulon, Thorsten Baensch en Julie Gilman.

 

   

 

 


 

In november verscheen bij Ergo Pers Bougainvillea, een kunstenaarsboek met Carole Vanderlinden en Inge Braeckman. Bougainvillea, wordt op de Beurs van Bijzondere Uitgevers in Paradiso Amsterdam nogmaals aan het publiek voorgesteld op zondag 11 december 2016.

Zondag 11 december 2016

Paradiso, Amsterdam
Weteringschans 6-8 | 13.00 – 17.00 uur
www.beursbijzondereuitgevers.nl

 

Inge Braeckman (1974) is schrijver, performer, kunstcriticus, vertaler en redacteur. Zij werkt en woont in Gent. Zij schrijft gedichten.
Carole Vanderlinden (°1973) is een Vlaams schilder. Zij woont en werkt in Sint-Gillis (Brussel).
Haar oeuvre is tegelijk poëtisch, kwetsbaar en geraffineerd. In haar zoektocht naar een nieuwe beeldtaal slaagt ze er telkens weer in om herkenbare voorwerpen uit het dagelijkse leven anders weer te geven, nu eens figuratief en herkenbaar, dan weer geabstraheerd, het onderwerp herleid tot kleurvlakken en lijnen. Bloemen en bomen zijn vaste motieven.
De kleuren vormen een heel eigen palet met van grijs verzadigde blauwen en groenen, door regenwolken aangeraakt roze. De kleur van bloemen die niet meer verleiden. Een schilder met een duister hart.

 

 

     


Hanns Schimansky, o.T., 2016, Faltung,
Tusche, 74x87 cm

 

 

Hanns Schimansky
Ausstellung vom 28.10.2016 – 13.12.2016

Galerie Inga Kondeyne
Carmerstraße 10 ,am Savignyplatz
10623 Berlin
www.galeriekondeyne.de

Öffnungszeiten:
Di - Fr 13 - 18 Uhr
Sa 12 - 17 Uhr




     


Lucassen
Materie & ? (Geist: in the back)
2006 - 2011
acryl en olieverf op doek
50 x 60 cm

 

 

Vanaf de periode begin 1960 tot en met rond 1980, kan men mijn werk plaatsen binnen de Europese stroming van de Nieuwe Figuratie. Zelf ben ik geneigd het werk uit die periode te omschrijven vanuit de intentie te komen tot een synthesestijl, die beweegt tussen figuratief en abstract. Anders gezegd: waarbij tegenstrijdige stijlvormen binnen een werk een volledige eenheid vormen. Naar wat op dat moment voor mij mogelijk was, is het werk vanuit dat idee gelukt. Uiteindelijk ontstond bij mij het idee om mijn uitgangspunt radicaler te formuleren.
Vanaf het begin van de jaren tachtig wordt mijn werk abstracter in beeld wat ik zou willen benoemen als abstract symbolisme. Dit was voorwaarde om uit te lopen in het samenvallen van beide voorafgaande perioden en beantwoordt hiermee meer aan mijn oorspronkelijke uitgangspunt. Dit betekent dat mijn werk een beeld oplevert dat de tegenstelling figuratief en abstract opheft. Anders gezegd: naar mijn overtuiging heeft in mijn werk van de laatste
vijftien jaar (de assemblages en modifications), mijn eerste uitgangspunt, mijn in het begin van de jaren zestig geformuleerde idee - de bedoelde synthesestijl zoals ik dat voor ogen had - vorm gekregen.

 

   

 

 

Carole Vanderlinden, suikerets

 

 

Ergo Pers stelt Bougainvillea in preview voor op de Antwerp Academy Art Book Fair op zaterdag 15 oktober. Een kunstenaarsboek van Inge Braeckman en Carole Vanderlinden.

Royal Academy of Fine Arts Antwerp
Mutsaardstraat 31, 2000 Antwerpen
Open van 10 00 tot 18 00 uur



 

 

   

 

 

Carole Vanderlinden, 2016. Carole Vanderlinden gaf geen toestemming meer tot weergave van het beeldmateriaal.
Carole Vanderlinden, 2016
 

oknapatawpha | Biënnale van de Schilderkunst

met o.a. Etel Adnan, Stijn Ank, Farah Atass, Rachel Baes, Antonio Bern, Forrest Bess, Thomas Bogaert, Bram Bogart, Raoul De Keyser, Valerius De Saedeleer, Gust De Smet, Lionel Estève, Henri Evenepoel, Jef Geys, Tatjana Gerhard, Jane Graverol, Fadia Haddad, Le Corbusier, Ernest Mancoba, Constant Permeke, Charlotte, Posenenske, Jan Schoonhoven, Frits Van den Berghe, Carole Vanderlinden, Bart Vandevijvere, Vincent Van Gogh en Rik Wouters.

Opening op zondag 26 juni 2016 om 11 uur in het Roger Raveelmuseum

Roger Raveelmuseum
Gildestraat 2-8
9870 Machelen-Zulte
www.rogerraveelmuseum.be

Museum Dhondt-Dhaenens
Museumlaan 14, 9831 Deurle
www.museumdd.be

Museum van Deinze en de Leiestreek
L. Matthyslaan 3-5
9800 Deinze
www.museumdeinze.be

Opening op zondag 26 juni 2016
om 11 uur in het Roger Raveelmuseum
Gildestraat 2 – 8
B-9870 Machelen – Zulte.

Tentoonstelling van 26 juni t/m 25 september 2016 ; in het Roger Raveelmuseum t/m 9 oktober 2016

   

 

 

 

 

 

London, Sculpture in the City
Jürgen Partenheimer, World Axis, 1997/2014 (London, Sculpture in the city)
Jürgen Partenheimer, World Axis, 1997/2014

 

 

The public art exhibition, Sculpture in the City, returns this summer with a selection of contemporary art pieces in and around the Square Mile.
The City of London’s annual public art programme, Sculpture in the City, places contemporary art works in unexpected locations, providing a visual
juxtaposition to the capital’s insurance district.
Large-scale pieces to include works by Sarah Lucas, William Kentridge & Gerhard Marx, Sir Anthony Caro, Enrico David, Jürgen Partenheimer, Jaume Plensa and Giuseppe Penone.
The 2016 exhibition is on display from 28 June onwards.

'World Axis' | Jürgen Partenheimer | 1997/2014

The colour of the bronze cubes of Axis Mundi is predominantly ultramarine blue, divided in three translucent chromatic shades, which create an ascending, changing rhythm on all sides of the sculpture. The cubes are stacked one on top of the other to produce an open-ended vertical, whereby their mutual similarity emphasises a dynamic, upward thrusting pattern. The term "axis mundi - world axis" refers to a universal symbol, which finds its origin in anthropological and theological interpretations of the vertical bridging the gap between Heaven and Earth - representing a site of spiritual energy.
The abstract minimalism of the sculpture as well as the pictorial quality of the ultramarine colouring emphasise its unique energy in any chosen dialogue with architecture and nature. Art, science and pure sensation unite in the abstraction of a seemingly endless vertical.

Map of Artworks

 

   

 

 

Carole Vanderlinden gaf geen toestemming meer tot weergave van het beeldmateriaal.

 

 

Carole Vanderlinden | La salle à manger de l'hôtel Leys, portraits et autres paysages imaginaires

Carole Vanderlinden (°1973) toontl in De Garage een ruime selectie van recente schilderijen en een serie van vijftig tekeningen die ze maakte tijdens haar residentie in Parijs in 2015.
Bij Ergo Pers is een kunstenaarsboek in voorbereiding met tekst van Inge Braeckman en etsen van Carole Vanderlinden.

Cultuurcentrum Mechelen De Garage
www.cultuurcentrummechelen.be

16 april 2016 - 12 juni 2016
Openingsuren: donderdag - zondag | 13:00 - 18:00


 

 

 

 

 
Carole Vanderlinden, « LA SALLE à MANGER DE L’HOTEL LEYs, portraits et autres paysages imaginaires »
, DE GARAGE - C/C Mechelen, Mechelen, 2016
   

Carole Vanderlinden, La salle à manger de l'hôtel Leys, portraits et autres paysages imaginaires, Mechelen De Garage, 2016

 

 

 

 
 

Ronald Noorman HNGRKLP

6 March-17 April 2016
Kristof De Clercq Gallery
Tichelrei 82
Ghent 9000
Opening reception: Sunday, 6 March, 3 - 6 pm

 

 

   
   

ARMANDO
5. März bis 30. April 2016

Galerie Geiger
Fischmarkt 5a
D-78462 Konstanz
www.galerie-geiger.de

Di. - Fr. 13.30 - 18.00 Uhr, Sa. 11.00 - 17.00 Uhr

Die Galerie Geiger präsentiert seit 40 Jahren Ausstellungen
moderner und zeitgenössischer Kunst.

Im Zentrum des Galerieprogramms steht die Avantgarde der 1960er
Jahre (von Assemblage Art bis ZERO) sowie die Tradition der
konstruktiv-konkreten Kunst Süddeutschlands und der Schweiz.

   

 

 

 

Armando – Bruchstücke / Brokstukken

28.02. - 08.05.2016
Drucken
Empfehlen
Potsdam Museum - Forum für Kunst und Geschichte
Am Alten Markt 9
14467 Potsdam
www.potsdam-museum.de

Sonntag, 28. Februar 2016 - 10:00 bis Sonntag, 8. Mai 2016 - 18:00

   

 

 

   

Mario De Brabandere UNGENAU

Jan Hoet en Geel zijn voor altijd met elkaar verbonden. Met de tentoonstelling UNGENAU wordt een nieuw hoofdstuk aan dit reeds rijke verhaal toegevoegd. Philippe Van Cauteren maakt een keuze uit de collectie van het S.M.A.K., met bekende en minder bekende werken uit de collectie van het museum. De tentoonstelling leest als een essay opgedragen aan Jan Hoet en zijn onstuitbaar geloof en vertrouwen in de kunst en de kunstenaar.

Van zaterdag 27 februari tot zondag 5 juni 2016
Van 10u tot 17u
CC de Werft - Werft 32 - B-2440 Geel
cc DeWerft Geel

 

     
Ergo Pers in het Haags Gemeentemuseum
   

 

Main d’œuvre in het Gemeentemuseum Den Haag
3 oktober 2015 - 3 januari 2016
Opening 3 oktober

Schrijvers en beeldend kunstenaars worden door uitgeverij Ergo Pers, opgericht door Rein Ergo, al twintig jaar samengebracht met een bijzonder doel voor ogen: het creëren van kunstenaarsboeken die tegelijkertijd autonome kunstwerken zijn. Deze luxe uitgaven, met fraaie typografie en oorspronkelijke illustraties door moderne kunstenaars, staan dit najaar centraal in het Berlagekabinet van het Gemeentemuseum Den Haag. In Main d’œuvre – 20 jaar Ergo Pers worden ze getoond in relatie met originele grafiek van onder anderen Constant, Armando, Jürgen Partenheimer en Pierre Alechinsky. 

Ever since it was founded by Rein Ergo twenty years ago, publishing house Ergo Pers has been bringing writers and artists together for the specific purpose of creating artist’s books that are at the same time autonomous works of art. These luxury editions, with their fine typography and original illustrations by modern artists, are the subject of this autumn’s exhibition in the Gemeentemuseum’s Berlage Room. In Main d’œuvre – 20 years of Ergo Pers, the books will be shown in relation to original prints by Constant, Armando, Jürgen Partenheimer, Pierre Alechinsky and others.

 

Praktisch

Tentoonstelling van 3 oktober 2015 - 3 januari 2016

Tentoonstelling van 3 oktober 2015t t/m3 januarii 2016 in de zalen van het Prentenkabinet in het Gemeentemuseum.
Stadhouderslaan 41, 2517 HV Den Haag, Nederland
Openingstijden: 11:00–17:00
Op maandag is het museum gesloten.
www.gemeentemuseum.nl

 

 

 

 

 

 

Hanns Schimansky, o. T. | 1987 
Tusche | Faltung | 100 x 75 cm  

Hanns Schimansky – Parcours.
Zeichnungen, Faltungen
Kunstmuseum Ahrenshoop
1. November 2015 – 13. März 2016

Hanns Schimansky, o. T. | 1987
Tusche | Faltung | 100 x 75 cm
 

 

 

Mario De Brabandere in Siena, Galeria Fuoricampo  

Mario De Brabandere in Siena, Galeria Fuoricampo

Tapping in the Dark presenta il lavoro di tre artisti di diversa generazione accomunati da una certa attitudine sperimentale e dalla consapevolezza dell'imprevedibile occasionalità offerta dall'opera che nasce dalla continua frequentazione del proprio studio, ma spesso aldilà di ogni previsione e prima ancora del loro riconoscimento. In tutto ciò l'intenzionalità di un'azione o di una serie di passaggi, rivela l'inatteso, trasmettendo una complicata tensione verso la variabile temporale, e sposta l'attenzione sui residui delle operazioni già avvenute, dal cui incontro cogliere i contorni della scoperta improvvisa.

MARIO DE BRABANDERE
Belgio, 1963 / Vive e lavora a Ghent, Belgio.

GALLERIA FUORICAMPO
Via Salicotto 1/3, angolo Piazza del Campo

     
 

Jürgen Partenheimer, Calliope
20 novembre 2015 20 mars 2016
Musée Ariana, Génève

Loin de se contenter d’appliquer des décors sur des modèles prédéterminés, Partenheimer s’est immergé dans le processus complexe de fabrication de la porcelaine, se jouant des potentialités du matériau. Ecartant la pratique industrielle du coulage, il fait monter les formes élaborées de ses contenants au tour, afin de mieux faire vibrer une surface mise en œuvre par la main de l’homme.

     

 

 

 

 

 

«The abstract image is a form of eidetic thinking enhanced by true sensation.» Jürgen Partenheimer

 

Jürgen Partenheimer, Häusler Contemporary Lustenau  

Jürgen Partenheimer »Metaphysics«
September 25, 2015 – February 2016

Häusler Contemporary Lustenau

Haus 2226
Millennium Park 20
AT – 6890 Lustenau

   

With his abstract poetic works, Jürgen Partenheimer ranks among the seminal postitions in contemporary art. In our exhibition space at «be Lustenau» we present selected paintings, drawings and sculptures of the past fifteen years, thus providing an insight into the amazing spectrum of Partenheimer’s art. The philosophical discipline of «Metaphysics» seeks for coherences behind the tangible appearance of our world. By choosing this term to entitle his exhibition in our gallery space at «be» in Lustenau, Jürgen Partenheimer points out that abstract art is not to be understood as self-referential. It rather reveals the potential to visualize the nonrepresentable and thus to create spaces of thought. The exhibition in Lustenau presents Partenheimer’s unique approach by giving insight into the wide range of his artistic oeuvre: texts, paintings, drawings and sculptures of the past fifteen years reveal how his “metaphysical thinking” endows the emblematic and self-evident visual language of his work. Nonobjective forms hint at an interpretation, which immediately seems to evade any conceptuality. The two «Carmen» paintings of 2006 and 2007 for example combine elements which are reminiscent of natural phenomena. Moreover the compositions seem to follow their own legitimacy, which keeps the search for meaning, the growing and the solution of form in a steady flow. Both works also demonstrate Partenheimer’s distinctive ownness in applying the style of drawing not only to his work on paper, but also to his paintings. Next to intensely colorful paintings are pictures of «ethereal» linear lightness like «Lichtschwarm (Fadensonnen)», 2013 or «Litotes», 2011/13. The title of the «Carme» works, of which there a three in the exhibition, originated from an exhibition Partenheimer installed at the museum IVAM in Valencia in 1998, situated in a former Carmelite monastery. The sacral building encouraged a specific format Partenheimer continued to use as one of his standard formats for his paintings. As regards content, residencies are always sources of inspiration to new series of works. On view in Lustenau are drawings and etchings from the «Raven Diaries» series, created in Vancouver during a residency invitation in 2014. Partenheimer’s characteristic language of form also manifests itself in his sculpture. In Lustenau, we are pleased to present the wide range of his sculptural work with objects made of stoneware, porcelain and wood. Among those is a work from a «key series» by the artist: «Weltachse (Lager)», 1993/2000, which refers to the mythological perception of the connection between heaven and earth. Partenheimer expressed this topic in several ways. In the year 2000, a 7.2 meter version of a sculpture made of 15 bronze cubes was presented in the Forbidden City of Beijing on the occasion of the artist’s solo exhibition at Beijing’s National Museum of Art. It was the first retrospective exhibition dedicated to a German artist in China.

Deborah Keller, Häusler Contemporary (Press release)

 

 

Jürgen Partenheimer, Seven Virtues

 

 

Ronald Noorman

 

 

 

Main d’œuvre in het Roger Raveelmuseum
22 maart tot 14 juni 2015
Opening 22 maart, 11 00 uur

In 2015 bestaat Ergo Pers 20 jaar. Twee tentoonstellingen, in het Roger Raveelmuseum en het Gemeentemuseum Den Haag zullen twee decennia Ergo Pers in beeld brengen.
In het Roger Raveelmuseum van 22 maart tot14 juni (opening op zondag 22 maart, 11 00 uur) en in het Gemeentemuseum Den Haag van 3 oktober tot 3 januari 2016. Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken waarin schrijvers en beeldende kunstenaars samengebracht worden. Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Gerrit Kouwenaar en Constant, Roland Jooris en Raoul De Keyser, Jean-Marie Bytebier en Miriam Van hee, Cees Nooteboom, John Ashbery en Jürgen Partenheimer, Armando, het zijn slechts enkele namen.
Het kunstenaarsboek als autonoom kunstwerk. Dat is de ambitie van elke uitgave.
Schrijver en kunstenaar, tekst en beeld brengen een derde kunstwerk tot stand, een boek.

De tentoonstelling Main d’œuvre in het Roger Raveelmuseum focust op enkele kunstenaars uit het fonds van Ergo Pers. De boeken zijn de leidraad waarlangs het werk van Armando, Mario De Brabandere, Roger Raveel, Lucassen, Jürgen Partenheimer, Karel Dierickx, Ronald Noorman, Hanns Schimansky, Philippe Vandenberg en enkele anderen met elkaar verbonden wordt. Van elk van deze kunstenaars worden een of meer grote werken getoond, een tekening en een grafisch werk. Een monumentaal werk van Dan Van Severen op doek hangt er naast een gelaagd werk van Ignace De Vos, een ingehouden bronzen beeld van Johan Tahon, een handgesneden houten lepel van Raphaël Buedts, monumentale schilderijen van de betreurde Philippe Vandenberg en Karel Dierickx, de tekeningen van Ronald Noorman of Hanns Schimansky, de opeenvolging van beeld na beeld legt een niet vermoede verwantschap tussen deze kunstenaars bloot. Er wordt ons ook een blik gegund in wat deze kunstenaars zelf verzamelen. Een schilderij van Lucassen komt uit de collectie van Ronald Noorman, Ignace De Vos en Philippe Vandenberg vinden we terug in de verzameling van Mario De Brabandere, tekeningen van Jürgen Partenheimer en Noorman in de verzameling van Armando.

Matiné op zondag 3 mei, 11 uur

Recent verscheen bij Ergo Pers ZING ZING, een kunstenaarsboek met acht etsen van Johan Tahon en gedichten van Peter Verhelst. Op 3 mei krijgt dit boek speciale aandacht in het museum; Peter Verhelst leest er de gedichten en Johan Tahon toont een aantal unieke schetsboeken.

Praktisch

Tentoonstelling van 22 maart t/m 14 juni 2015
Roger Raveelmuseum Gildestraat 2-8, B-9870 Machelen-Zulte
Open: woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 11:00 tot 17:00
Gesloten op maandag en dinsdag
Info: tel. +32 (0)9 381 60 00 en www.rogerraveelmuseum.be 

 

 

 

 

Jürgen Partenheimer, the beginning of a new "Diary" in Vancouver: The Raven Diaries    

 

 

next 2013-2014

 

   
 
 

 

 

 

 

 

 

 

    Copyright © 1999 - 2016 Ergo Pers. Some rights reserved