Ergo Pers Home
  
 

  
  
 
  

Uitgebreide informatie Ergo Pers uitgaven

 

 

 
  Z O A L S    Z I J N    B E E L D E N

Zoals zijn beelden van Rutger Kopland en Roger Raveel verschijnt op 15 juni 2003 te Machelen-aan-de-Leie. Rutger Kopland schreef vijf gedichten bij het werk van Roger Raveel, de kunstenaar creëerde voor dit boek vijf etsen in kleur.

Zoals zijn beelden,
een gezamenlijke uitgave van Ergo Pers en Octave de Achtste. Het boek werdt voorgesteld in het Roger Raveelmuseum op 15 juni in aanwezigheid van beide kunstenaars.

Zoals zijn beelden
verschijnt in een oplage van 60 exemplaren, gedrukt op Rives 250 g en Arabisch genummerd van 1 tot 60. Bij elk exemplaar hoort een suite van vijf door Roger Raveel gesigneerde en genummerde etsen. Alle exemplaren werden in het colofon gesigneerd door Rutger Kopland en Roger Raveel.
De kleuretsen van Roger Raveel werden gedrukt op de persen van De Zachte Klaarte door Henrie Hemelsoet. De tekst werd gezet uit Bembo corps 18 en gedrukt door Rein Ergo die ook instond voor ontwerp en afwerking.

Uitverkocht.






 

 

 Roger Raveel, vijf etsen voor Zoals zijn beelden

 

 

I

Zoals zijn beelden ergens beginnen
iets te laten zien – het kan alles zijn overal

iets ergens op een tafel achter een raam
tegen een muur of waar dan ook alles kan

en zoals ze zich dan als het ware voortzetten
in de plek waar ze begonnen

en tegelijk die plek bij hen binnendringt
hen al bijna begint op te heffen

zo wil ik dat ook gedichten beginnen ergens
iets te beschrijven



Rutger Kopland, eerste gedicht in Zoals zijn beelden

    
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rutger Kopland, dichter, psychiater, essayist en emeritus hoogleraar biologische psychiatrie. Naast vele andere prijzen ontving hij in 1988 de belangrijkste literaire onderscheiding in Nederland, de P.C. Hooftprijs.
Ooit is hij wel getypeerd als de dichter van het verdwijnen.
Zijn poëzie werd in meer dan zeventien talen vertaald.

Roger Raveel (°1921, Machelen aan de Leie) wordt als een van de belangrijkste Belgische kunstenaars na 1950 beschouwd. In zijn werk maakt hij gebruik van een figuratieve beeldtaal, veelal elementen uit zijn onmiddellijke omgeving, hoewel de structuur van zijn werk soms ook uitgesproken abstract kan zijn. Rond 1962 schilderde hij een drieluik 'Neerhof' met in het midden een kooi met levende duif waarmee hij wou een directe dialoog tot stand wilde brengen tussen kunst en werkelijkheid.
In 1966-67 transformeerde hij de keldergangen van het kasteel te Beervelde (bij Gent) tot een picturaal environment. Hierbij kreeg hij de medewerking van Etienne Elias, Raoul De Keyser en Reinier Lucassen.
Aan het eind van de jaren zestig krijgt Raveel interesse voor de diverse grafische technieken, zoals ets, hout- en linoleumsnede, lithografie en zeefdruk, waarmee hij zijn individuele beeldtaal een bredere verspreiding kan geven. Hij maakte meer dan 300 prenten, waaronder verschillende bibliofiele edities in samenwerking met onder anderen Hugo Claus (Genesis, Thuis), Roland Jooris (Het niets, het licht en de dingen) en Jan H. Mysjkin (Hersenslag).

Het Roger Raveelmuseum in Machelen-Zulte dat in 1998 zijn deuren opende is een gedroomde architecturale spiegeling van de artistieke wereld van Raveel: het gebouw van Stéphane Beel vereenzelvigt zich met de geest van het dorp maar neemt er ook afstand van.
Het museum beschikt over ongeveer driehonderd schilderijen, ruim 2500 tekeningen, verschillende objecten en de volledige verzameling grafiek en boeken van Raveel.

Brugge, Groeninge museum, Man on the back, 1952

Roger Raveel en het woord, tenoonstelling in de Koninklijke Bibliotheek Den Haag. De tentoonstelling toonde vooral het werk dat is ontstaan uit Raveels samenwerking met Hugo Claus en Roland Jooris.

 

E R G O    P E R S    U I T G A V E N

 

Hersenslag, gedichten van Jan H. Mysjkin. Roger Raveel creëerde voor dit boek een houtsnede in kleur die in twee variaties uitgevoerd werd.
60 exemplaren gedrukt op BFK Rives, € 620.
Bij elk exemplaar hoort een suite met twee door Roger Raveel gesigneerde en genummerde houtsneden. Alle exemplaren werden in het colofon gesigneerd door Jan H. Mysjkin en Roger Raveel.

Het thema van de Veronica, de vrouw die het zweetdoek van Christus op de Kalvarieberg aannam was reeds het onderwerp van een schilderij uit 1982.

 

H O U T S N E D E    1      2

 


 
  Andere Ergo Pers uitgaven 

 

 

copyright © ergo pers 2003
site design by Zeuxis