Ergo Pers Home
  
 

Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, 1988

Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha

Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, full green blind stamped linen slipcase, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha

 

Ed Ruscha, geboren in 1937 in Omaha, Nebraska, is een invloedrijke kunstenaar die wordt beschouwd als een pionier van het 'kunstenaarsboek'. In de jaren zestig wilden kunstenaars de traditionele grenzen van kunst doorbreken en kunst toegankelijker maken voor een breder publiek. Het kunstenaarsboek in zijn eenvoudigste vorm was een ideaal uitdrukkingsmiddel om dit te doen. Dit zorgde voor een belangrijke verschuiving in de kunstwereld en opende nieuwe mogelijkheden voor artistieke expressie. Het kunstenaarsboek blijft tot op de dag van vandaag een levendig en invloedrijk medium binnen de hedendaagse kunst.

Later zou Edward Ruscha nog enkele keren terugkeren naar het livre de peintre met bijvoorbeeld Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson een livre de peintre waarvoor Ruscha tien lithografieën creëerde, of nog eerder met Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, een luxueus kunstenaarsboek uitgegeven in 1988 door The Lapis Press met originele etsen van de kunstenaar.

In de jaren 1980 creëerde Ruscha een aantal schilderijen en prenten met eenvoudige plaatjes zoals deze in silhouetten, die vervolgens vervaagd of vervormd werden. Veel van deze motieven waren afkomstig uit jeugdboeken, striperhale en tijdschriften. Hij nam daarmee afscheid nam van de gestileerde, op Los Angeles gebaseerde beeldtaal van zijn eerdere werk.
Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling bestaat uit een serie van acht kleuretsen.


Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles,  1988 © Ed Ruscha Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles,  1988 © Ed Ruscha Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles,  1988 © Ed Ruscha Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles,  1988 © Ed Ruscha

Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha

 

In elk van deze etsen richt Ruscha zich op een individueel object tegen eenzelfde lege achtergrond, op dezelfde manier waarop hij werkte met geïsoleerde woorden die uit hun context gehaald zijn. Met kunstdrukker Jacob Samuel werkte hij aan de reeks softground (vernis moux) etsen, waarbij de bijzonder textuur van de etsen onstond door patronen van stoffen en 'tennisbaanmateriaal' in de zachte vernislaag te drukken.

De etsen werden door meesterdrukker Jacob Samuel in The Litho Shop op Rives BFK gedrukt. De titel- en colofonpagina's zijn met de hand in hoogdruk gedrukt en samen met de etsen, vier blanco voorbladen en schutbladen met de hand gebonden door Klaus Ullrich S. Rotzscher.

 

Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles,  1988 © Ed Ruscha Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles,  1988 © Ed Ruscha Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles,  1988 © Ed Ruscha Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles,  1988 © Ed Ruscha

Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling. 28 pp. 8 color etchings and an additional broadside announcement etching, letterpress colophon and title page. Printed by Jacob Samuel at The Litho Shop on BFK Rives. Bound in full green blind-stamped polished calf by Klaus Ullrich S. Rotzscher, in a calf-edged linen slipcase.

 
 
 
Edward Ruscha, additional broadside announcement etching for Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha   Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, title page, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha   Edward Ruscha, Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, colophon, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha

Edward Ruscha, additional broadside announcement etching for Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling, The Lapis Press, Los Angeles, 1988 © Ed Ruscha [5]

 

 

Title page

 

 

Colophon

 

 

  The Lapis Press, Los Angeles


   

Edward Ruscha, Untitled from Blank Signs (one from a portfolio of four etching and aquatints), The Lapis Press, Los Angeles, Edition Jacob Samuel, Santa Monica, 2004 © 2023 Edward Ruscha

Edward Ruscha, Untitled from Blank Signs (one from a portfolio of four etching and aquatints), The Lapis Press, Los Angeles, Edition Jacob Samuel, Santa Monica, 2004 © Edward Ruscha

 

The Lapis Press werd in 1984 opgericht door kunstenaar Sam Francis met als doel het produceren van ongebruikelijke en actuele teksten in visueel aantrekkelijke vormen. Gepubliceerde uitgaven bestonden uit poëzie, fictie en essays over hedendaagse kunst, filosofie, literatuur en psychologie. In deze periode publiceerde The Lapis Press ook boeken die gemaakt waren in samenwerking met belangrijke hedendaagse kunstenaars. Voor deze livres d'artiste werden verschillende media gebruikt, waaronder litho's, etsen en boekdruk. De boeken werden gedrukt op speciaal geselecteerd papier en met de hand gebonden. De Lapis Press was opgericht in de jaren '80 door Sam Francis. Zijn eerste project was een boek met Richard Long (Dust, Dobros, Desert Flowers, 1986), het tweede was Sam Francis's Boundayr (1986).
Na de dood van Sam Francis in 1994 eerde The Lapis Press zijn nalatenschap door een serie etsen te produceren met hedendaagse kunstenaars als Vija Celmins, Rebecca Horn, Anish Kapoor, Guillermo Kuitca, Ed Moses, Gabriel Orozco, Guiseppe Penone, Martin Puryear, David Reed, Ed Ruscha, Niki de Saint Phalle, Robert Therrien en Christopher Wool.

Jacob Samuel werkte in de studio van de Lapis Press. Hij werkte er vooral aan de kunstenaarsboeken zoals bijvoorbeeld ook aan Ed Ruscha's Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling (1988). Hij begon zijn eigen uitgeverij in 1988, maar bleef samenwerken met Sam Francis en werkte samen met de Lapis Press en de Litho Shop aan de projecten met Anish Kapoor, Giuseppe Penone, Ed Moses, Martin Puryear en Christopher Wool.

Editions Jacob Samuel, Santa Monica

Vanuit zijn drukkerij in Santa Monica heeft drukker en uitgever Jacob Samuel een praktijk ontwikkeld die erop gericht is om traditionele etsprocessen relevant te houden voor hedendaagse kunstenaars. In het besef dat kunstenaars vaak het beste in hun eigen ateliers werken, ontwierp hij in 1993 een draagbare aquatintdoos (voltooid in 1996), die hem in staat heeft gesteld om met een indrukwekkende reeks internationale kunstenaars in hun eigen ruimtes te werken. Samuel heeft zijn ervaring vergeleken met "werken zonder net", een significante verandering ten opzichte van de gebruikelijke strak gecontroleerde omgeving van kunstdrukkerijen.

Samuel heeft ervoor gekozen om met kunstenaars te werken ongeacht hun ervaring met het maken van grafiek. Deze benadering heeft hem veelzijdig gemaakt in het reageren op een veelheid aan kunstpraktijken, van schilderkunst en beeldhouwkunst tot graffiti en performance. Zijn uitgeverij, Editions Jacob Samuel werd toonaangevend voor het hedendaagse Livre de peintre, waarbij hij werkte met kunstenaars als Marina Abramovic, John Baldessari, Mona Hatoum, Rebecca Horn, Anish Kapoor, Jannis Kounellis, Richard Long, Meredith Monk, Ed Moses, Matthew Monahan, Wangechi Mutu, Gabriel Orozco, Nancy Rubins, Ed Ruscha, Andrea Zittel, en vele anderen.

   

Het kunstenaarsboek, een kleine geschiedenis. Van livre de peintre tot artists' book en multiple

De Amerikaanse kunstenaar Ed Ruscha (1937) is een van de grondleggers van het kunstenaarsboek. In de jaren 1960 vond Ed Ruscha het kunstenaarsboek min of meer opnieuw uit. Door zich af te keren van het luxueuze format dat kenmerkend was voor het livre d'artiste of livre de peintre maar zich uit te drukken door middel van foto's en tekst in een eenvoudige paperback, opende Ruscha het medium voor massaproductie en grootschalige distributie. De boekjes van Edward Ruscha, John Baldessari, Lawrence Weiner, Richard Long, Sol LeWitt of Stanley Brouwn bevatten nauwelijks tekst, maar tonen het kunstenaarsboek als een een volwaardig medium. Aan de oostkust was The Xerox Book (1969) een ijkpunt in de geschiedenis van het kunstenaarsboek. De New Yorkse galerieghouder Seth Siegelaub toonde dat een tentoonstelling ook een boek kon zijn. Carl Andre, Robert Barry, Douglas Huebler, Joseph Kosuth, Sol LeWitt, Robert Morris en Lawrence Weiner maakten op een gevarieerde manier gebruik van het fotokopieerapparaat om een boek tot stand te brengen dat met offset-druktechniek vermenigvuldigd werd.

16 kleine kunstenaarsboeken van Ed Ruscha

De boeken van Ruscha behandelen uiteenlopende onderwerpen, van zwembaden tot parkeerterreinen, van palmbomen tot woestijnlandschappen en benzinestations, en ze belichamen met zijn vaak karakteristieke humor een subtiele kritiek op de consumptiemaatschappij.

De 16 kleine kunstenaarsboeken die Ruscha tussen 1962 en 1978 produceerde blijven definitieve klassiekers van het genre.


Twentysix Gasoline Stations,
1963
Various Small Fires, 1964
Some Los Angeles Apartments, 1965
Every Building on the Sunset Strip, 1966
Thirtyfour Parking Lots, 1967
Royal Road Test, 1967 (met Mason Williams en Patrick Blackwell)
Business Cards, 1968 (met Billy Al Bengston)
Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968
Crackers, 1969 (met Mason Williams)
Real Estate Opportunities, 1970
Babycakes with Weights, 1970
A Few Palm Trees, 1971
Records, 1971
Dutch Details, 1971
Colored People, 1972
Hard Light, 1978 (met Lawrence Weiner) [4]

   
     

Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

  Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited   Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies

Ed Ruscha, Twentysix Gasoline Stations, 1963

 

 

Ed Ruscha, Various Small Fires, 1970, Vermillion Editions Limited

 

 

Ed Ruscha, Nine Swimming Pools and a Broken Glass, 1968/1976, second edition of 2000 copies

 

Ed Ruscha, Thirtyfour Parking Lots, 1967   Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970   Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartments, 1965

Thirtyfour Parking Lots, 1967

 

 

Ed Ruscha, Real Estate Opportunities, 1970

 

 

  Ed Ruscha, Some Los Angeles Apartmens, 1965

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

  Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha   Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha

Ed Ruscha, Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995

 

 

Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha

 

 

Ed Ruscha, lithography for Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, San Francisco, Greve/Hine & Limestone Press, 1995 © Ed Ruscha

 

         
         
         
   


    Selecte bibliografie

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015

 

Ed Ruscha: Books and Paintings, Richter Verlag, 2015. Text by Armin Zweite.
Dit volume herdenkt een legaat van schilderijen, foto's en boeken van Ruscha aan het Museum Brandhorst in München. Het biedt een representatieve selectie van boeken gepubliceerd door Ruscha, variërend van het legendarische Twentysix Gasoline Stations (1962) tot On the Road (2009) - een nieuwe editie, ontworpen en geïllustreerd door Ruscha, van Jack Kerouac's roman uit 1957.

Ed Ruscha: Reading Ed Ruscha, Kunsthaus Bregenz, 2013.
Edited by Yilmaz Dziewior. Text by Beatrice von Bismarck, Douglas Coupland, Yilmaz Dziewior, W. S. Di Piero.
Gepubliceerd ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk. De teksten die speciaal voor Reading Ed Ruscha zijn geschreven door Douglas Coupland en W.S. Di Piero onderzoeken Ruscha's gebruik van tekst door de lens van de literaire en poëtische vorm, terwijl Beatrice von Bismarck in haar essay het boek onderzoekt als werk, medium van publicatie en tentoonstellingsformaat.

Edward Ruscha: Editions 1962-1999, Walker Art Center, 1999.
Edited by Siri Engberg. Text by Clive Philpot.
D eze twee-delige publicatie presenteert een uitgebreide blik op de drukprojecten, edities en kunstenaarsboeken van Edward Ruscha.... Dit monumentale boek onthult de diepgang van Ruscha's afdrukproces en biedt een belangrijk inzicht in de unieke esthetiek.


Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023

 

Ed Ruscha / Now Then: A Retrospective, The Museum of Modern Art, New York, 2023.
Edited with text by Christophe Cherix, with Ana Torok and Kiko Aebi. Text by Benjamin H.D. Buchloh, Donna De Salvo and Linda Norden, Michael Govan, Ellen Lupton and Jennifer Tobias, Andrew Perchuk, Jeffrey Weiss.
ED RUSCHA / NOW THEN is een uitgebreid cross-media overzicht van Ruscha's carrière die ruim zes decennia oversoant, van schilderijen en werken op papier tot foto's en kunstenaarsboeken.
Ed Ruscha / Now Then beslaat 65 jaar van Ed Ruscha's opmerkelijke carrière en weerspiegelt zijn eigen interdisciplinaire benadering. Het boek bevat meer dan 250 objecten, geproduceerd van 1958 tot nu, waaronder schilderijen, tekeningen, prints, films, foto's, kunstenaarsboeken en installaties. Deze uitgave verschijnt bij de meest uitgebreide presentatie van het werk van de kunstenaar tot nu toe, en bij zijn eerste solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, New York. Het boek onderstreept Ruscha's bijzondere bijdragen aan de kunst, waaronder zijn materiële verkenning van taal, experimenten met onconventionele media zoals buskruit, chocolade of kauwtabak en zijn baanbrekende zelfgepubliceerde kunstenaarsboeken.

 




Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of 'Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha' at the Minneapolis Institute of Arts (with Business Cards), 1971

Edward Ruscha. A Book Accompanying the Exhibition of Prints, Drawings, and Books of Edward Ruscha at the Minneapolis Institute of Arts, 1971

 

Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978

Hard Light, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, 1978

 

Ed Ruscha Catalogues Raisonnés | edruscha.com

This is the official website of the Ed Ruscha catalogues raisonnés. The catalogues are ongoing projects documenting the artist’s entire corpus in painting, unique works on paper, and other projects. 

The Lapis Press | lapispress.com

Edition Jacob Samuel | www.editionjs.com

Since 1988, Jacob Samuel has published 43 portfolios, and his archive comprises more than 800 prints made by a wide range of over 50 international artists, including Marina Abramovic', Miroslaw Balka, John Baldessari, Chris Burden, Vija Celmins, Greg Colson, Sam Francis, Dan Graham, Joe Goode, Marvin Harden, Mona Hatoum, Jene Highstein, Rebecca Horn, Anish Kapoor, Jannis Kounellis, Guillermo Kuitca, Richard Long, Meredith Monk, Ed Moses, Sandeep Mukherjee, Gabriel Orozco, Giuseppe Penone, Ed Ruscha, Peter Shelton, Nahum Tevet, Robert Therrien, Juan Usle', Christopher Wool, Andrea Zittel, Matt Mullican, Barry Le Va, Cristina Iglesias, William Leavitt, Bill Leavit. In 2016 The Museum of Modern Art has acquired a complete archive of all 65 Edition Jacob Samuel publications.

Edition Jacob Samuel Archive | pdf

The Edition Jacob Samuel Archive, acquired in 2010 by UCLA’s Grunwald Center for the Graphic Arts at the Hammer Museum and LACMA, comprises more than 800 works, including one copy of all Edition Jacob Samuel portfolios, selected Litho Shop and Lapis publications, as well as working proofs and trial proofs from a number of projects.

The Metropolitan Museum of Art | MetPublications | Doug Eklund, 'The Toughest, Meanest Art I Was Making: Edward Ruscha's Books: Metropolitan Museum Journal, v. 55 (2020) | www.metmuseum.org

Main d'oeuvre lezing | Artists' Books | Un coup de dés jamais n'abolira le hasard, het eerste kunstenaarsboek

MOMA, New Ground. Jacob Samuel and Contemporary Etching | www.moma.org

Margriet Schavemaker, Het kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy, De Witte Raaf, Editie 101, januari-februari 2003 | www.dewitteraaf.be


Herbert Foundation


Herbert Foundation is een private stichting voor hedendaagse kunst in Gent, opgericht door Annick en Anton Herbert. Hun kunstverzameling en archief focussen op de artistieke ontwikkelingen van de periode rondom 1968 en 1989.

Herbert Archive bevat een brede waaier aan documenten. Hier wordt een selectie uit het Archief gepresenteerd, met werk van Bas Jan Ader, Carl Andre, Art & Language, Bernd & Hilla Becher, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Buren, Jan Dibbets, Dan Flavin, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Donald Judd, On Kawara, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Jannis Kounellis, Sol LeWitt, Richard Long, Bruce Nauman, Panamarenko, Richard Prince, Gerhard Richter, Dieter Roth, Edward Ruscha, Robert Ryman, Niele Toroni, Lawrence Weiner, Franz West, Ian Wilson, Heimo Zobernig | www.herbertfoundation.org

Vienna Secession, Vereinigung bildender Künstler*innen Wiener Secession, Friedrichstraße 12, 1010 Vienna | Ed Ruscha in conversation with Kasper König

 

 
Ed Ruscha's Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, ion display during the exhibition in Secession, Wenen, 2018

Ed Ruscha's Sayings from Mark Twain's Pudd'nhead Wilson, on display during the exhibition in Secession, Wenen, 2018

 

         

Album artists'books     Album artists'books



Contemporary Artists’ Books

 

   

Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras mentiras,
Ergo Pers, Ghent, 2005

   

Jürgen Partenheimer, Cees Nooteboom,
De slapendegoden | Sueños y otras
mentiras, Ergo Pers, Ghent, 2005

 

 

John Ashbery, The Recital, Ergo Pers 2009, with etchings by HannsSchimansky)

 

 

Hanns Schimansky, etching for La Récitation de l'oubli, 2009

 

  Jürgen Partenheimer, A la rêveuse matière,
continuous etching for the front and back cover   Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

Ellsworth Kelly, Un Coup de dés jamais n'abolira le hasard, The Limited Editions Club, New York, 1992.

 

 

Jürgen Partenheimer, A la rêveuse matière, continuous etching for the front and back cover, Ergo Pers, 2002

 

 

Ed Ruscha, Stains, Heavy Industry Publications, Hollywood, 1969

 

         
       

[1] Main d’œuvre revisited. Van kunstenaarsboek tot livre de peintre, Ergo Pers is een uitgeverij van kunstenaarsboeken. Sinds de oprichting in 1995 heeft Rein Ergo schrijvers en kunstenaars samengebracht om verbale en visuele relaties te verkennen met schrijvers en kunstenaars zoals Hanns Schimansky, John Ashbery, Jürgen Partenheimer, Philippe Vandenberg, Ronald Noorman, André du Bouchet, Hugo Claus en Pierre Alechinsky, Jerome Rothenberg en vele anderen.
Website: www.artistsbooks.be | www.ergopers.be
[2] Ontleend aan Christie’s | ED RUSCHA (B. 1937), Flipping, Kicking, Howling, Rolling, Sitting, Standing, Climbing, Telling

[3]
[4] Ontleend aan de Wikipedia page Edward Ruscha. Deze regels zijn beschikbar onder een  Creative Commons Attribution-ShareAlike License 4.0 licentie. Niet opgenomen in deze reeks is Stains (1969), waarin Ruscha 75 bladen met vlekken samenbracht. Dit werk wordt door sommige kunsthistorici beschouwd als een serie prints, maar volgens de catalogue raisonné wordt deze portfolio van mixed-media vlekken op papier beschouwd als een boek
Naast deze reeks iconische kunstenaarsboeken publiceerde Ruscha ook later nog enkele belangrijke boeken.

Country Cityscapes, 2001
ME and THE, 2002
Ed Ruscha and Photography, 2004 (with Sylvia Wolf)
OH / NO, 2008
Dirty Baby, 2010 (with Nels Cline and David Breskin)